Проповідь на свято Різдва Пресвятої Богородиці

Ігумен Йоаникій (Галятовський)

Премудрість збудувала собі дім, витесала сім стовпів його (Притч. 9, 1). Предвічна Мудрість Божа (Христос) збудувала собі Дім для мешкання – Святу Церкву, бо Церкву домом називає сам Бог, промовляючи: «І ключ дому Давидового покладу на рамена його» (Іс. 22, 22).

Ключем є Хрест Святий, котрий Христос ніс на своїх раменах на Голгофську гору. Ключем є і знання Святого Письма, яке мають церковні наставники. Так промовляв Христос: «Горе вам, законники, що ви взяли ключ розуміння: самі не ввійшли і тим, хто хотів увійти, боронили» (Лк. 11, 52). А ще Ключем є сила відпущення гріхів, яку мають церковні пастирі – такі ключі обіцяв Христос дати Апостолові Петрові, промовивши: «І дам тобі ключі Царства Небесного» (Мф. 16, 19).

Сім стовпів є у Церкві – сім Таїнств, бо сімома Таїнствами, наче стовпами, Свята Церква опирається.

Другим домом є Пречиста Діва Богородиця, бо цей Дім збудувала собі для мешкання Божа Мудрість (Христос), коли народилася Пречиста Діва. Про цей Дім у Пісні Пісень згадує Дух Святий, промовляючи: «Покрівлі домів наших – кедри, стелі наші – кипариси» (Пісн. 1, 16). Кедрові покрівлі означають непорушену цноту Пречистої Діви, бо як кедр завжди квітне, і влітку, і взимку, так і дівство Пречистої Діви і перед Різдвом Христовим квітнуло, і по Різдві квітне. Кипарисова стеля означає славу Пречистої Діви, бо кипариси – пахуче дерево, запах якого чути далеко, як і славу Пречистої Діви чують в далеких сторонах, бо Її слава і на небі, і на землі по всьому світу перебуває. Сім стовпів у цьому Домі Пречистої Діви – це сім Дарів Святого Духа. Ці стовпи я обіцяю Ласкам Вашим у цій проповіді показати. Прошу у Пречистої Діви Богородиці допомоги, а у Ласк Ваших – слухання.

Перший стовп у тім Домі в Пречистій Діві знаходиться соляний, в котрий перетворилася Лотова дружина (Бут. 19, 26). Сіль виправляє зіпсовані речі, наприклад, коли починає псуватися риба, її посолять, тоді вона від солі виправиться і не буде псуватися. І Пречиста Діва зіпсоване виправляє. Зрозумів це святий Іоан Дамаскін, котрому невинному було відрізано руку. Він узяв цю руку, приклав до того місця, де була, і молився до Пречистої Діви перед Її образом, щоб руку його вилікувала. Тоді Пречиста Діва святому Дамаскінові вилікувала руку, і стала та рука здорова, як і було спочатку, і тепер, хто не має рук, або ніг, нехай молиться до Пречистої Діви, а Вона вислухає його молитви, дасть йому руки і ноги і уі члени, яких він не мав би. Сіль означає Науку, тому й промовив Апостол Павло: «Слово ваше нехай буде завжди з благодаттю, сіллю приправлене» (Кол. 4, 6). І Пречиста Діва має цю сіль, науку, бо навчила святого Киріака остерігатися єретиків, явившись йому. Коли запрошував він Її до своєї келії, то не хотіла увійти і промовила: «Маєш у своїй келії мого неприятеля». Увійшовши до келії, святий Киріак знайшов книги єретика Несторія, який зневажав Пречисту Діву, не бажаючи називати Її Богородицею. І зрозумів, що це і є неприятель Пречистої Діви, через якого не увійшла до келії, і відразу спалив ті книги.(...)

Другий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – хмарний, який супроводжував ізраїльтян з Єгипту до Землі Обітованої (Вих. 13, 22). Так і Пречиста Діва проводжає людей зі світу до Неба, як з Єгипту до Землі Обітованої. Пізнав це Іоан Патрикій у західній стороні, який не мав нащадків зі своєю жінкою, віддав усі багатства Пречистій Діві і на Її вшанування побудував церкву. Тоді перед явилася йому смертю Пречиста Діва, промовивши: «Ви мене вчинили спадкоємицею тимчасових багатств на землі, а я вам кращі вічні багатства у Сина Свого випросила, підете ж зі мною, уведу вас до кращого дому». І тепер, люди, які вшановують Пречисту Діву, на її пошану церкви будують, віддають свої багатства, тим Пречиста Діва перед смертю являється і бере їх до неба. (...)

Третій стовп у тім Домі в Пречистій Діві – вогняний, який проводжав уночі ізраїльтян до Землі Обітованої (Вих. 13, 22), бо як стовп вогненний світив у нічній темряві, так і Пречиста Діва сяє своїми чеснотами і добрими вчинками поміж людьми невірними і грішними, яких тьмою називає Апостол Павло, промовляючи: «Буваєте іноді тьмою, а інші світлом у Господі». Бо мовив Христос: «Уподібниться Царство Небесне десятьом дівам, які вийшли назустріч женихові. Пять з них були мудрі, а п'ять – нерозумні. Мудрі взяли зі світильниками єлей, і не погасли їх світильники, а нерозумні взяли світильники без єлею, і погасли їхні світильники» (Мф. 25, 1-12). Десять дів означають Святу Церкву, бо мовив Апостол Павло: «Заручив вас єдиному чоловікові Діву Чисту представити Христові». Мудрі діви – це побожні християни, а немудрі – грішні люди, які є у Церкві Божій. Світильники означають віру, єлей означає любов, яку добрі християним мають у вірі, і тому їхні світильники завжди світять, а погані християни у світильниках не мають єлею, бо не мають любові у вірі, і тому світильники їх гаснуть. Мудрою є і Пречиста Діва, бо вона мала у світильнику єлей, тобто при вірі любов, тому завжди сяяла чеснотами та добрими вчинками. (...)

Четвертий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – димовий, про який написано у Книгах Суддів Ізраїльських: «З'явився вогонь, що виходив з міста, і стовп диму» (Суд. 20, 40). Димом називається наше дочасне життя, як каже Псалмопівець: «Бо щезають, наче дим, дні мої» (Пс. 101, 4). Дим є прикрим людині, яка не може його стерпіти, мусить ховатися, так і життя наше дочасне багатьом людям є прикрим, багато побожних людей прагнуть швидше померти, ніж жити на світі. Прикрим будло дочасне життя Пророкові Іллі, бо втікаючи від підступної Ієзавелі, просив у Бога смерті, промовляючи: «Візьми нині від мене душу мою, Господи» (3 Цар. 19, 4). Прикрим було дочасне життя і Пророкові Іоні, бо коли висохло над ним гарбузиння, що захищало від палючого сонця, і стало воно його більше палити, промовив: «краще мені померти, ніж жити» (Іона, 4, 8). (...) Прикрим було життя дочасне і Пречистій Діві, бо великий біль вона мала у серці, споглядаючи страшні муки і смерть Христа і промовляла до Христа: «Сину мій, сину мій, Ісусе, хто мені дасть смерті замість Тебе?». Прикрим і тепер Пречистій Діві є дочасне життя тих людей, які зі злом живуть у світі. (...) Прикрим є Пречистій Діві життя ваше, розпусники і чужоложники, прикрим є Пречистій Діві життя ваше, лихварі, чарівники, ворожбити, прикрим є Пречистій Діві життя ваше, розбійники і п'яниці, бо від вашого товариства застерігає і Апостол Павло. (...)

П'ятий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – залізний, про який згадує Бог, промовляючи до Пророка Єремії (...). Тому Бог назвав Єремію залізним стовпом, бо багато людей проти нього воювали, але як стовпа залізного не перемогли і не порушили, а ним були переможені, так і промовив Бог до Єремії: «Земні люди повстануть на тебе і не переможуть». І з Пречистою Дівою багато людей невірних боролися, не бажаючи її шанувати, але як стовпа залізного Її не здолали, а самі Нею були переможені.(...)

Шостий стовп у тім Домі в Пречистій Діві – срібний, про котрі то стовпи написано у Пісні Пісень: «Переносний одр зробив собі цар Соломон із дерев Ливанських, стовпці його зробив зі срібла» (Пісн. 3, 9-10). Сріблом називається Боже Слово, згідно з Псалмопівцем: «Слова Господні – слова чисті, срібло, очищене від землі» (Пс. 11, 7). І Пречиста Діва у томі сріблі Слова Божого любувалася, бо коли проповідувалося Слово Боже, вона уважно слухала і зберігала у своєму серці. (...)

Сьомий останній стовп у тім Домі в Пречистій Діві – небесний, про ці стовпи промовляв Іов: «Небесні стовпи простяглися і здивувалися від його погрози» (Іов, 26, 11). Стовпами Небесними називаються Ангели, бо вони підтримують Божу Церкву, яка Небом називається, стережуть і охороняють християн вірних від усього злого, за Псалмопівцем: «Ангелам своїм заповість про тебе, щоб тебе оберегти в усіх твоїх дорогах» (Пс. 90 , 11). (...)

Мовить Христос: «Дім мій домом молитви назветься», бо в Домі Божому і в Церкві люди повинні молитися Богові, не сміятися, не розмовляти, бо таких, хто торгували і розмовляли, вигнав Христос бичем з храму Соломонового, і тепер, коли б прийшов Христос до Церкви зримо, вигнав би бичем усіх, хто торгують, розповідають одні другим, що продали, що купили, що робили і де бували. І Пречиста Діва є Домом молитви, бо Вона молилася Богові, живучи на землі, і коли на Оливній Горі молилася і кланялася, у той час оливні дерева кланялися разом з Пречистою Дівою, виявляючи Їй шану. Деревами називаються люди, як казав один чоловік до Христа: «Бачу людей, як дерева ходячі». І святий Іоан Хреститель мовив: «Уже сокира лежить біля кореня». Деревом називається чоловік, а сокирою є смерть, яка те дерево, чоловіка, підтинає. Поклонімося ж і ми Пречистій Діві, виявляючи Їй пошану, як оливні дерева, молімося Їй, бо і Вона молиться в Небі за нас Богові, щоб вибачив гріхи наші, якими ми Його образили, і щоб дав нам Царство Небесне.

Амінь.

Переклад з давньоукраїнської книжної мови Василя Кметя
Усі цитати й поклики на Святе Письмо Старого і Нового Заповіту
уточнено та узгоджено за текстом Острозької Біблії 1581 р. 
та перекладом Біблії українською мовою 
Святійшого Патріарха Філарета (Київ,2004)

За матеріалами cerkva.info